Sexuella övergrepp mot barn

Efter att ha arbetat med barn och kvinnor som blivit utsatt för sexuella övergrepp i ca tio års tid, har jag mer och mer förstått hur skrämmande dålig kunskapen är bland väldigt många människor och institutioner i vårt samhälle. Så därmed bestämde jag mig för att göra en kunskapsblogg i ämnet.

De senare åren har jag även arbetat med förövare inom detta område, dels för att se om man kan minska något på detta fruktansvärda brott genom att en del förövare kan komma till insikt över att de övergrepp som sexualförbrytarna utför, skadar offren på ett oerhört djupt plan, men även för att för att förstå deras perversa värld så gott det går, för att kunna hjälpa offren till att bli överlevare.

 

Efter att ha mött och sett hur svagt rättssamhället är när det gäller sexuellt utnyttjade och misshandlade kvinnor så kände jag att jag måste försöka göra ytterligare något mer för att upplysa samhället i detta ämne.

Ofta får vi höra att om vi misstänker att ett barn kan vara utsatt för övergrepp, så bör vi anmäla detta, eller att offret tar mod till sig och anmäler brottet själva. Detta låter mycket enkelt, det låter också som om barnets problem skulle förändras. Så är dock inte alltid fallet!

 

Jag vill börja med att citera ett stycke i Västerbotttens-Kuriren som jag tycker beskriver utsatta barns trygghet i rättsväsendet på ett slående bra sätt:

 

Torsdagen 26 november 2009

Göra polisanmälan är inte alltid en självklarhet. Anmälaren är nämligen helt beroende av att kunnig och intresserad polis- och åklagar personal tar sig an ärendet på ett proffsigt sätt. Detta är absolut ingen självklarhet. Tar sig fel personal an ärendet slutar det i att ett eventuellt åtal mot gärningsman ogillas i domstol. Därmed har anmälaren förlorat för alltid. Gärningsmannen har segrat och samhället har misslyckats lagföra den skyldige. Alltså en icke önskvärd samhällsutveckling.


Kommentarer
Postat av: emilia

Hej! Härligt att se att du har kommit igång med din blogg. Stort lycka till!

2009-12-07 @ 15:28:41
URL: http://emiliatjarnstrom.blogspot.com
Postat av: Anonym

Bra att någon vågar diskutera detta ämne.

2009-12-08 @ 06:32:13
Postat av: emilia

Hej! Säker Tjej har nu startat upp en egen blogg. Besök gärna sida! www.sakertjej.se



2009-12-08 @ 15:55:11
URL: http://www.sakertjej.se
Postat av: Rädd mamma

Jag har i många år kämpat för mitt barn skull som blivit utsatt och jag tycker det är så grymt bra att du tar upp detta ämne!

Jag reagerade mest på citatet eftersom att det stämmer in så oerhört bra, jag har mött väldigt okunnig personal och därför så har jag och mitt barn blivit s.k. "förlorare". Jag önskar för andra barns skull att människor blir mer upplysta när det gäller dessa frågor!

2009-12-08 @ 18:28:54
Postat av: Lisa

Äntligen en blogg som vågar ta upp denna typ av ämne! Hoppas du fortsätter i samma stil!

2009-12-08 @ 22:02:10
Postat av: Natalie - It's all about attitude

hej! =) linneas kompis här. jag tycker det är skitkul att du har skaffat en blogg. inte många vuxna som har bloggar nu för tiden, och inte många som vågar skriva om det du gör. lär nog läsa din blogg, här har du en trogen läsare! Jag hoppas du är akriv så jag kan kika in med ett leénde lite då å då :D take care! / Natalie

2009-12-09 @ 23:22:17
URL: http://nataliedahlberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack till er som uppmuntrat mig i min start av denna informationsblogg. mvh Lillian Barnets Röst

2009-12-16 @ 10:03:03
Postat av: Anonym

Till rädd mamma!

Det var tråkigt att höra att du har fått kämpa i flera år. Jag vill ändå tillägga, att det är viktigt, att alla de som misstänker att barn far illa anmäler detta, för att det med tidens gång ska kunna bli en föreändring inom rättsväsendet, där man är mer benägen att sätta barnets rättigheter i centrum. Fastän du och ditt barn blev såkallade förlorare i rätten ska du veta att i slutändan blir ditt barn en vinnare, därför att du stod på ditt barns sida och därmed har du hjälpt till att minska barnets trauma i framtiden. Lycka till Lillian www.barnetsrost.se

2009-12-16 @ 11:31:02
Postat av: Petra

Hej

Nu har jag länkat din sida på min blogg och du vet att jag finns här. Vilket jag ska be många andra göra för att sprida bloggen.



Fin sida Lillian/Kram Petra

2010-02-02 @ 23:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0