Groomingbrott

Vad tycker ni om Groomingbrott?
Hur tycker ni man kan göra för minska ner sådana brott?
Ska man ha mer koll på sina barn?
Ska man på skolor prata mer om internet/grooming?
Bör intagna på anstallter ha tillgång till dator/internet?
Vad tycker ni?

(skriv gärna era åsikter)


Det är ju aldrig barnets fel. Men det finns så många frågor man kan ställa sig, när det gäller det ämnet.
När män/kvinnor tar kontakt med minderåriga på nätet av ett sexuellt syfte.





(För att se hela artikeln - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7829241.ab)


Kommentarer
Postat av: Linda

sv: tack snälla! :) har aldrig hört uttrycket "grooming", men jag tycker såklart att det är fruktansvärt! jag tror att både föräldrar och barn, kanske genom skolan, behöver bli mer medvetna om vad som händer och kan hända på internet, det är så lätt att man hamnar fel. många som tar kontakt med unga gör det ju ofta med falsk identitet, och det kan man såklart inte veta som 13åring, om det är en "riktig" person eller bara en påhittad. det är iallafall fruktansvärt att detta kan pågå från en anstalt dessutom, bättre koll borde dom kunna ha på en sån plats!

2010-09-22 @ 17:00:23
URL: http://teoretisk.blogg.se/
Postat av: Madde

Sv: Hade likt talaren innan inte hört ordet grooming förut men självklart tycker jag det är vidrigt. DOCK anser jag att föräldrar också har STORT ansvar att kolla vad barnen gör på internet man kan inte släppa ut sina barn på sajter utan att veta vad dom behöver för sidor. Personligen så kommer jag hålla stor koll när sonen börjar söka på egna sidor, han kommer få berätta vilka han besöker osv, visa vänner och hur han träffat dom. Jag anser att det är viktigt att som förälder samt andra vuxna hålla ögonen öppna hela tiden på så vis minskas också risken att barn utsätts för såna här saker.

2010-09-22 @ 20:05:18
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Erik

skjut eländena. folk som är såpass skadade har ingen plats i samhället.

2010-09-22 @ 23:21:17
Postat av: Evelina Forsberg - allt om allt.

sv. Som dom andra har jag heller aldrig hört talats om grooming tidigare men det är klart det är hemskt. Jag tror att både föräldar och barn ska bli informerade av vad so händer ute i samhället nu för tiden och på internet. Dom som är intagen ska absolut INTE få ha tillgång till vaken mobil eller dator. Något som dom heller inte ska få ha när dom sittet i häktet bara är tidningar och radio. Man ska inte behöva att så mycket mer koll på barnen men det är tyvärr så att man behöver det nu för tiden. Vad dom gör på internet, hur man lägger ut bilder på sig själv, avslöjar vart man bor. Det räcker med för och efternamn och vilken stad man bor i för att folk ska kunna få reda på telefonnummer, mobilnummer, födelsedag och adess.

2010-09-23 @ 07:38:32
URL: http://evelinaeforsberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har själv barn, min äldsta är 9 år och är ute på nätet en del (spelar spel, kollar klipp på YouTube osv) och jag tycker det är riktigt läskigt med allt skit som finns på Internet. Man kan inte förbjuda barnen att följa med i tekniken, men samtidigt måste man hålla stenhård koll på vad barnen gör när de sitter framför datorn. Det kräver att man själv håller sig uppdaterad med allt nytt, vilket är supersvårt.



Viktigt att man pratar med barnen om att aldrig lämna ut personuppgifter, telefonnr osv till någon på nätet. Jag tror också det är viktigt att man är ärlig och berättar för barnen att det finns oärliga människor som utger sig för att vara någon annan än de är. Att alla människor inte är goda. Bättre att ge en förklaring till varför de måste vara försiktiga och förklara hur verkligheten ser ut, än att skydda dem från sanningen och bara förbjuda.

2010-09-23 @ 15:07:44
URL: http://radhushyenan.blogg.se/
Postat av: elin

SV: Jag tycker att vuxna ska kolla vad barnen gör på internet och om dom ska bli medlem på nån chatt (ex, msn,facebook mm..) att dom kan säga det till föräldern så det vet vad dom blir medlem på. Och det är ju jätte hemskt det där^^. Man ska inte häller ge ut MSN eller E-mailen till personer man inte känner!

Nu är ju jag också ett barn(tonåring) 14år. Och om nått sådant skulle hända mig skulle jag ha sagt det till mamma och pappa,för jag vet vad man ska göra när det gäller om man blir trakaserad (eller vad man kan kalla det), det har själv hänt ibland men det var bara på skoj tyckte som men jag tog inte illa upp men dom fick då prata med mig och be om ursäkt mm..

På skolan borde man ta upp om det^^ Det är nog bra för barn att veta vad som kan hända på internet.



Kraam elin<3

2010-09-23 @ 15:12:22
URL: http://beautigirlmoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0